Program "Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością" - edycja 2025
Gmina Turawa pozyskała środki na realizację usług asystencji osobistej w ramach resortowego Programu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025. Bezpośrednim realizatorem Programu jest Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Turawie.
Podstawą prawną Programu jest art. 7 ust. 5 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o Funduszu Solidarnościowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 296). Nabór wniosków przeprowadzony zostanie zgodnie z art. 13 ww. ustawy.
Głównym celem Programu jest wprowadzenie usług asystencji osobistej jako formy ogólnodostępnego wsparcia w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym.
Adresaci Programu:
- 2 dzieci od ukończenia 2 roku życia do ukończenia 16. roku życia posiadające orzeczenie o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami w pkt 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji;
- 31 osób z niepełnosprawnością posiadające orzeczenie:
a) o znacznym stopniu niepełnosprawności (14 osób)
b) o znacznym sprzężonym stopniu niepełnosprawności (9 osób)
c) o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności (5 osób)
d) o umiarkowanym sprzężonym stopniu niepełnosprawności (3 osoby)
e) traktowane na równi z orzeczeniami wymienionymi w lit. a i b, zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Usługi asystencji osobistej polegają na wspieraniu przez asystenta osoby z niepełnosprawnością w różnych sferach życia, w tym:
1) wsparcia uczestnika w czynnościach samoobsługowych, w tym utrzymaniu higieny osobistej;
2) wsparcia uczestnika w prowadzeniu gospodarstwa domowego i wypełnianiu ról w rodzinie;
3) wsparcia uczestnika w przemieszczaniu się poza miejscem zamieszkania;
4) wsparcia uczestnika w podejmowaniu aktywności życiowej i komunikowaniu się z otoczeniem.
Karty zgłoszenia do Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością ” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025 (stanowiący załącznik nr 7 do Programu) oraz pozostałe dokumenty niezbędne do uczestnictwa w Programie dostępne są w siedzibie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Turawie, 46-045 Turawa, ul. Opolska 39 C oraz na stronie internetowej – w załącznikach poniżej.
Więcej informacji można uzyskać od pracowników Sekcji Pracy Socjalnej, Wsparcia Rodziny, Seniora i Programów Celowych w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Turawie pod nr tel. 77 421 22 29, wew. 582-584.
Program „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością" dla Jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja 2025 dofinansowany jest ze środków Państwowego Funduszu Celowego Funduszu Solidarnościowego, a całkowita wartość dofinansowania dla Gminy Turawa wynosi
226 239,26 zł.
W ramach Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” – dla Jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja 2025, Gmina Turawa zrealizuje łącznie 4191 godzin usług asystenta osobistego osoby z niepełnosprawnością.